Sådan vælger du dit LMS

Et learning Management System, også kaldet LMS, er en softwareplatform hvor du kan organisere, administrere, udvikle og tage e-læringskurser og træningsprogrammer. For virksomheder og organisationer, som ønsker at tilbyde online træning og læring, vil et LMS være en meget værdifuld ressource.

Men der er efterhånden mange forskellige LMS’er på markedet, og selvom de alle er læringsplatforme, så vil der være små forskelle, som gør dem mere egnede til forskellige virksomheder.

Derfor har vi lavet denne guide, der vil hjælpe dig med at vælge det helt rigtige LMS til din virksomhed.

Hvordan vælger du det rigtige LMS?

Der findes mange forskellige LMS at vælge imellem, og det kan derfor være en udfordring at finde den platform, som passer lige præcis til din organisation. Herunder kan du læse om, hvilke faktorer der kan være væsentlige at overveje i valget af et LMS. Dette vil forhåbentlig hjælpe dig med at træffe et informeret valg, og finde det rette LMS for din virksomhed.

1. Behov

Det kan være en god ide at identificere dine behov og sætte mål for din e-læring, før du begynder at undersøge de mange LMS’er på markedet. I kan overveje, hvilken type indhold i ønsker, hvor mange brugere der skal have adgang til systemet og hvilken support og funktioner i systemet, der er behov for.

Har i måske behov for at bygge jeres egen læring, eller at kunne oprette målgrupper til bestemte medarbejdere? Dette bør alt sammen overvejes tidligt i processen.

2. Omkostninger

Da der findes mange forskellige LMS’er, vil der selvfølgelig også være en lang række prissætninger. Derfor bør du tage overveje de forskellige omkostninger grundigt. Hvis der er tale om en licensbaseret model, betales der via engangsafgift eller abonnement for at kunne bruget platformen. I en betal-per-bruger-model, betales der ud fra antallet af brugere, som har adgang til systemet. Der kan også være eventuelle ekstra udgifter, som support og vedligehold, der er gode at have med i overvejelserne.

Guide til onboarding

Hent vores guide til effektiv onboarding

En ny ansættelse er forbundet med masser af forventninger. Fra begge parter. Derfor er det vigtigt, at organisationen sørger for en blød landing i de nye omgivelser. Og her er en god onboarding-proces fuldstændig afgørende.

Hvis du henter vores guide kan du bl.a. læse mere om:
• Øget produktivitet og tilfredshed med jobbet
• Større engagement
• Lavere medarbejderomsætning
• Hurtigere time-to-performance

3. Funktionalitet

Du bør vurdere om de funktioner, som et potentielt LMS kan tilbyde, spiller sammen med dine behov og langsigtede mål. De mest almindelige funktioner som du bør kigge efter er muligheden for at oprette og redigere undervisningsforløb, at kunne tracke og rapportere brugeraktivitet, samt muligheden for at integrere med andre systemer.

Derudover vil det også være en stor fordel, hvis systemet lader dig tilbyde forskellige undervisningsmetoder til dine kursister, som fx quizzer, video og forskellige slags opgaver. 

Det kan også være et behov for nogle virksomheder at bygge deres egen e-læring, så man ikke er afhængig af leverandører. Der er heldigvis flere LMS’er på markedet, som tilbyder deres eget forfatterværktøj, hvor læring kan bygges i selve platformen.
 
Har I behov for at systemet skal integreres med andre systemer eller værktøjer, som I bruger i organisationen? I så fald bør i vælge netop det LMS, der kan tilbyde de rette integrationer. Det kan også være, at I har behov for at systemet skal kunne integreres med CRM-software, et HR-system eller sociale medie platforme. 

4. Brugeroplevelse

Noget af det vigtigste du bør overveje, er brugeroplevelsen. Du bør prioritere et LMS, som er intuitivt og brugervenligt, både for administratorer og brugere. Det kan derfor være en god ide at spørge udbyderen af et LMS, om du må teste en demo-version. På den måde kan du selv have systemet mellem hænderne, og vurdere om det er nemt at bruge.

En anden mulighed kan være at læse anmeldelser fra kunder, som allerede anvender systemet. Anmeldelser og feedback fra eksisterende brugere kan give en forståelse af, hvad der fungerer særligt godt, og hvad der ikke fungerer optimalt ud fra deres behov.

5. Support og træning

Undersøg hvilken form for support og træning, som der tilbydes efter købet af et LMS. Dette vil nemlig være forskelligt fra udbyder til udbyder. Det kan være relevant at tjekke op på, om der tilbydes træning og support til administratorer og brugere, og hvorvidt support-afdelingen hos udbyderen er let tilgængelig, hvis problemer eller spørgsmål opstår. 

6. Sikkerhed

En anden vigtig faktor er sikkerheden i et LMS. Spørg udbyderen om graden af sikkerhed i deres løsning. Er der forskellige sikkerhedsfunktioner som databeskyttelse, personlige oplysninger, login og adgangskontrol, sikkerhedskopiering og gendannelse, beskyttelse mod hacking og malware?

onboarding overblik funktion i plan2learn

7. Skalérbarhed

Overvej om systemet er i stand til at skalere i forbindelse med fremtidig vækst og øget e-læringsbehov i organisationen. Du bør vælge dit kommende LMS ud fra hvor mange brugere det kan håndtere, og at det vil kunne håndtere flere kurser og data uden at miste ydeevne.

8. Tilpasning

Det kan være en stor bonus for mange virksomheder, at deres LMS kan tilpasses deres visuelle identitet og brand. Derfor bør du undersøge om et muligt LMS har mulighed for at tilpasse brugergrænsefladen. Det kan være at designe et logo, ændre farver så de matcher din organisation, og tilpasse andre elementer som bannere og billeder.  

Konklusion

Det rette LMS har stor betydning for effektiviteten og e-læringsstrategien i din organisation, og det er derfor afgørende, at du vælger dit LMS med omtanke, så du kan opfylde jeres behov. Det er vigtigt at undersøge og overveje de ovenstående faktorer som funktionalitet, omkostninger, brugeroplevelse og sikkerhed.

Selve implementeringen af systemet vil også være en ressourcetung process, og derfor bør du være sikker på at de ovenstående punkter spiller sammen med din organisation. 

Vil du have hjælp til at vælge dit LMS?