5. Mangel på fleksibilitet
Alle nye medarbejdere er forskellige, og der vil aldrig være en standard onboarding, som passer til alle. En standardiseret onboarding, der ikke tager højde for medarbejderens specifikke situation og arbejdsopgaver, kan virke upersonlig og sørge for at medarbejderen ikke vil være klar til at håndtere sine opgaver bedst muligt.
Sørg for at være fleksibel med din onboarding proces, og vær klar til at lave ændringer baseret på medarbejderens feedback. Dette kunne være at skifte fokus til de områder, hvor medarbejderen føler sig usikker, om det så er en bestemt opgave eller forvirring omkring et arbejdsværktøj.
Hvis den nye medarbejder fornemmer, at der bliver taget godt hånd om dem, øger det naturligt trivslen, letter usikkerheder og færre frustrationer.
Din onboarding process er et utroligt vigtigt værktøj, der sørger for at nye medarbejdere bliver budt ordentligt velkommen i din virksomhed. Det medfører en større motivation og engagement hos det nyeste medlem af jeres team, og vil sørge for at de hurtigere kan løse deres arbejdsopgaver og bidrage med værdi. Desuden er det blevet bevist at en god onboarding sørger for at medarbejdere bliver i deres stilling over en længere periode.
Du bør derfor sikre dig, at du ikke begår de mange fejl vi beskriver i denne artikel, da du risikerer uforberedte medarbejdere, der søger nye jobmuligheder inden for de første 6 måneder. Med en struktureret onboarding proces, der er tilpasset individuelle behov, vil du sikre nye medarbejdere den bedst mulige oplevelse i deres opstart, og at de hurtigst muligt kan bidrage med værdi.