5 fejl i din onboarding

En god onboarding proces er afgørende for at dine nye medarbejdere føler sig velkomne i deres nye omgivelser, og føler sig parat til at løse deres opgaver. De første par uger og måneder kan være afgørende for, hvor længe en medarbejder bliver hos din virksomhed. Derfor bør du undgå at lave de 5 klassiske fejl i din onboarding, som vi har beskrevet i denne artikel. 

Der er desværre mange virksomheder, der ikke lægger fokus på at gøre nye medarbejderes opstart til en succes. Dette kan gøre langvarig skade på medarbejderens indtryk af virksomheden og deres engagement.

1. Ingen struktur eller langsigtet planlægning 

Der er flere virksomheder, som ikke sætter fokus på en gennemarbejdet og struktureret onboarding. De vælger ofte at freestyle processen, og tage tingene i takt med at de dukker op de første dage. Dette skader din nye medarbejders oplevelse mere end du tror. Det kan føre til forvirring, længere perioder hvor medarbejderen ikke ved hvad de skal lave, og en stor mængde frustration. I værste fald kan det resultere i, at din nye medarbejder ikke fastholdes. 

Nye medarbejdere vil ofte heller ikke føle sig trygge nok til at påtale disse problemer. Derfor bliver du ikke opmærksom på, at noget er galt før det allerede er for sent. Du bør altid afsætte tid og ressourcer på at lave en struktureret onboarding proces, der sørger for at introducere den nye medarbejder til virksomheden og dens værdier, de nye kolleger, relevante værktøjer og kommende opgaver. Vi har skrevet en artikel om hvordan du planlægger et onboardingforløb, som du kan hente inspiration fra. 

2. Manglende fokus på det sociale

Der er mange ansigter og navne at forholde sig til på en ny arbejdsplads. Under en onboarding bør du sørge for, at din nye medarbejder får hilst på mange af sine kolleger som muligt. Hvis en medarbejder ikke føler sig velkommen på en ny arbejdsplads, kan det føre til en følelse af isolation, og gøre de første uger i virksomheden til en dårlig oplevelse. 

Den gode velkomst er vigtig for at skabe en følelse af tryghed hos din nye medarbejder. Det er nemlig denne tryghed som fører til, at medarbejderen tør gå til de nye kollegaer med usikkerheder og nysgerrige spørgsmål. Altså bliver de hurtigere en del af virksomheden og kan løse deres opgaver. Dette sørger for at medarbejderen skaber hurtigere værdi, og vil i sidste ende påvirke fastholdelsen af medarbejderen positivt. 

Guide til onboarding

Hent vores guide til effektiv onboarding

En ny ansættelse er forbundet med masser af forventninger. Fra begge parter. Derfor er det vigtigt, at organisationen sørger for en blød landing i de nye omgivelser. Og her er en god onboarding-proces fuldstændig afgørende.

Hvis du henter vores guide kan du bl.a. læse mere om:
• Øget produktivitet og tilfredshed med jobbet
• Større engagement
• Lavere medarbejderomsætning
• Hurtigere time-to-performance

3. Mangel på virksomhedskultur

Du bør sørge for at din nye medarbejder har en klar forståelse af, hvem i er som virksomhed. Dette inkluderer hvilken kultur i prøver at bygge, jeres værdier, og hvilken opførsel i forventer af jeres medarbejdere. Dette kan gøre en stor forskel i, hvorvidt medarbejderen føler en tilknytning til din virksomhed. 

En fremvisning af din virksomhed kunne udføres med en blanding af e-læring, en videopræsentation eller andre aktiviteter. Dette ville alt sammen bidrage til at give et indblik i kulturen og hvilke værdier, i som organisation, gerne vil lægge vægt på  

4. Mangel på feedback

Onboarding er ikke blot et par hilsner på den første dag, og et par tilrettelagte aktiviteter. Du bør have en plan for de første par uger, og måske endda en løs struktur for de første par måneder. Du kan med fordel planlægge løbende opfølgningssamtaler med din medarbejder, så du konstant kan hjælpe med spørgsmål, problemer med arbejdsværktøjer eller opgaver. Du skal være fleksibel, og kunne tilpasse onboardingen efter medarbejderens behov. 

Hvis du slipper en ny medarbejder for tidligt, kan det føre til forvirring og stress. Dette leder også til usikkerhed i arbejdsopgaver og hvem man kan få støtte eller svar fra. I værste tilfælde kan dette også påvirke fastholdelsen negativt.

onboarding overblik funktion i plan2learn

5. Mangel på fleksibilitet

Alle nye medarbejdere er forskellige, og der vil aldrig være en standard onboarding, som passer til alle. En standardiseret onboarding, der ikke tager højde for medarbejderens specifikke situation og arbejdsopgaver, kan virke upersonlig og sørge for at medarbejderen ikke vil være klar til at håndtere sine opgaver bedst muligt. 

Sørg for at være fleksibel med din onboarding proces, og vær klar til at lave ændringer baseret på medarbejderens feedback. Dette kunne være at skifte fokus til de områder, hvor medarbejderen føler sig usikker, om det så er en bestemt opgave eller forvirring omkring et arbejdsværktøj.

Hvis den nye medarbejder fornemmer, at der bliver taget godt hånd om dem, øger det naturligt trivslen, letter usikkerheder og færre frustrationer. 

Konklusion

Din onboarding process er et utroligt vigtigt værktøj, der sørger for at nye medarbejdere bliver budt ordentligt velkommen i din virksomhed. Det medfører en større motivation og engagement hos det nyeste medlem af jeres team, og vil sørge for at de hurtigere kan løse deres arbejdsopgaver og bidrage med værdi. Desuden er det blevet bevist at en god onboarding sørger for at medarbejdere bliver i deres stilling over en længere periode.

Du bør derfor sikre dig, at du ikke begår de mange fejl vi beskriver i denne artikel, da du risikerer uforberedte medarbejdere, der søger nye jobmuligheder inden for de første 6 måneder. Med en struktureret onboarding proces, der er tilpasset individuelle behov, vil du sikre nye medarbejdere den bedst mulige oplevelse i deres opstart, og at de hurtigst muligt kan bidrage med værdi.

Vil du have flere tips til onboarding?