Medarbejderudvikling falder tilbage på ledelsen
Det kan ikke kun være medarbejderens ansvar at udvikle sig på egen hånd. Som leder i en organisation skal du se dine medarbejderes udvikling som en investering, som kommer til at give værdi på den lange bane. Ligesom du opdaterer systemer og redskaber på arbejdspladsen, på samme måde skal du holde medarbejderkompetencerne ved lige med kurser og uddannelsesforløb.
Derfor bør nærmeste leder have et overblik over de enkelte medarbejdere, og hvem der kunne drage fordel af udvikling indenfor visse kompetencer. For relevansen af medarbejderudviklingen skal også overvejes. Hvis medarbejderen udvikler sig i en disciplin, som ikke kan anvendes i organisationen, vil de højst sandsynligt være utilfreds, eller endnu værre, forlade din organisation.
Derimod vil en medarbejder, som bruger tid og energi på at udvikle sig indenfor en disciplin, få stor personlig værdi af at kunne bidrage med sine nyerhvervede kompetencer. Samtidig vil din organisation kunne drage nytte af et nyt sæt kompetencer i værktøjskassen.