Identificer kompetencebehov: Du bør starte med at identificere dine medarbejderes nuværende kompetencer og evaluere deres præstationer indenfor deres ansvarsområde. Dette vil hjælpe dig med at finde de områder, hvor der er mulighed for udvikling og forbedringer. Du bør også spørge dine medarbejdere, om der er områder, hvor de har en personlig interesse i at blive bedre.
Sæt mål: Du bør planlægge både kortsigtede og langsigtede mål for medarbejderudviklingen. Disse skal også helst være målbare, da dette vil hjælpe dig med at vurdere, om indsatsen har været en succes. Det vil selvfølgelig også gavne dig, hvis målene stemmer overens med organisations strategi.
Udvikl en strategi: Sæt dig ned og lav en plan for de forskellige indsatser, som du vil bruge for at hjælpe din medarbejder i mål. Dette kunne være alt fra længere uddannelsesforløb, kurser eller en form for mentorordning.
Kommunikation: Lad dine medarbejdere vide, at du er engageret i deres udvikling og trivsel på arbejdspladsen. Inddrag dem i din planlægning, og lad dem komme med input til, hvordan I bedst muligt kommer i mål med udviklingen. Du bør også løbende følge op med medarbejderen undervejs i selve forløbet, da dette vil lade dig tilpasse indsatsen bedst muligt.
Evaluer og mål resultater: Efter endt udviklingsforløb bør du evaluere resultaterne af indsatsen. Her kan du med fordel igen inddrage medarbejdernes feedback på forløbet, da deres oplevelse af indsatsen spiller en stor rolle. Herefter bør du foretage præstationsmålinger for at vurdere, hvorvidt medarbejderen har udviklet sig indenfor den specifikke kompetence.
Tilpas dine indsatser: Når du har evalueret dine resultater, kan du bedre tilpasse forløbet fremadrettet. Derved sørger du for, at din medarbejderudvikling løbende forbedrer sig. Du bør se din medarbejderudvikling som en langsigtet investering, og derfor skal du altid arbejde på at gøre den bedre.