Hvidovre Hospital digitaliserer sine førstehjælpsdukker

Hos Hvidovre Hospital har de gennemgået en større digitalisering. Der er nemlig skabt en forbindelse mellem redningsdukkerne, som medarbejderne øver deres førstehjælpskompetencer på, og deres læringsportal i plan2learn. Dermed spares der på manuelle ressourcer, samtidig med at HLR-kurser nu er meget mere tilgængelige.

Skjult potentiale for digitalisering og større effektivitet

Hvidovre Hospital har længe brugt Plan2learn til medarbejdernes kompetenceudvikling. Systemet giver ledere et samlet overblik og gør undervisningsforløbet simpelt for de ansatte. Men et nyt projekt har skabt en innovativ forbindelse mellem praktiske øvelser og Regionens digitale læringsportal.

De ansatte på Hvidovre Hospital gennemgår et obligatorisk HLR kursus (hjerte & lunge redningskursus), som en del af deres introforløb. Denne kompetence skal fornyes med et 2 års mellemrum, og involverer praktiske øvelser på en redningsdukke.

”På vores hospital har vi gjort det obligatorisk for alle medarbejdere at gennemgå et hjerteredningskursus, og det gælder alt fra sygeplejersker til de ansatte i kantinen. Det er essentielt at alle ved hvordan de skal reagere, og hvordan de skal arbejde sammen i en sådan situation” fortæller Jesper Friis-Hansen.

”Nu bliver kompetencen oprettet i systemet, så snart en medarbejdet gennemfører kurset på dukken. Det giver en meget større effektivitet, og sparer os mange ressourcer, da vi hverken behøver instruktører, eller at leje lokaler til et stort kursus. Medarbejderne kan simpelthen tage kurset, præcis når de har tid. Det kunne enten være under en nattevagt, eller et stille øjeblik i løbet af arbejdsdagen”
- Jesper Friis-Hansen

Tidligere skulle en instruktør være tilstede, for at vurdere om medarbejderen var bestået. Instruktøren skulle så senere manuelt notere det i plan2learn.

”Før skulle en medarbejder indtaste sine personlige oplysninger inden kurset, og efter at de havde gennemført kurset, blev dataene sendt videre til de relevante medarbejdere. De skulle så indtaste den data ind i systemet, og der kunne gå op til 3-6 måneder før det blev registreret og vist på medarbejderens profil. Det skabte stor frustration, da medarbejderen kunne få rykkere om at de manglede at tage kurset, på trods af at det allerede var gennemført” uddyber Merete Rosendal.

Derfor blev medarbejderne enige om at finde en bedre løsning, og nedsatte en række krav, som det nye system skulle opfylde. Blandt disse var et ønske om at kompetencen blev registreret i systemet, så snart at kurset var gennemført.

Integration skaber fleksibilitet og sparer ressourcer

Efter et længere samarbejde med plan2learn er der nu skabt en integration mellem læringsplatformen, og dukkerne som medarbejderne bruger til deres træning.

”Vi har fået omdannet vores gamle fremmøde kurser til e-læring, og der var et større arbejde i at få alt vores eksisterende data med over i systemet. Men nu fungerer det bare, og der er skabt en fuld integration mellem plan2learn og vores hjerteredningsdukker” fortæller Jesper Friis-Hansen.

Dette betyder at hospitalets medarbejdere nu kan tage deres HLR-kursus, præcis når det passer dem. En instruktør er ikke længere nødvendig. Redningsdukken snakker automatisk med plan2learn, og vurderer selv, når en medarbejder har opfyldt kravene til at bestå kurset. Den opdaterer derefter selv medarbejderens kompetenceprofil, så kurset nu er registreret som bestået.

”Nu bliver kompetencen oprettet i systemet, så snart en medarbejdet gennemfører kurset på dukken. Det giver en meget større effektivitet, og sparer os mange ressourcer, da vi hverken behøver instruktører, eller at leje lokaler til et stort kursus. Medarbejderne kan simpelthen tage kurset, præcis når de har tid. Det kunne enten være under en nattevagt, eller et stille øjeblik i løbet af arbejdsdagen” fortæller Jesper Friis-Hansen.

Vil du læse mere om digital kompetenceudvikling?

Mere digitalisering planlægges i fremtiden

Den nye integration skaber altså en større frihed for medarbejderne, i hvor og hvornår de vil tage deres HLR-kursus. Plan2learn sørger også for at indkalde medarbejderne igen, når kompetencen skal genopfriskes.

”En stor fordel er også, at systemet altid giver os en objektiv vurdering. Vi kan straks se hvad den enkelte medarbejder har af kompetencer på et givent område. Bliver vi spurgt, om vi besidder kompetencerne indenfor et felt, så kan vi fremvise et specifikt procentantal af medarbejdere, som har dokumentation på dette” forklarer Jesper Friis-Hansen.

Denne digitalisering har sat tankerne i gang hos medarbejderne, for en større grad af automatik kunne skabe stor værdi på tværs af deres træning og undervisning.

”På sigt har vi andet udstyr, som kunne opsættes med samme automatik. Vi kender forløbet med at sætte det op nu, og mere automatik i vores træning giver større smidighed for vores ansatte. Vi afsøger pt arbejdsgange, hvor det kunne give mening. Det kunne fx være ved flytningen af patienter, hvor portører kunne tilbydes samme mulighed for træning” afslutter Jesper Friis-Hansen.

Vil du høre mere?