Unikke onboardingforløb giver værdi
Da Kommunen var blevet mere bekendt med systemet, begyndte opbygningen af onboarding initiativet for alvor. Der er nu blevet opsat unikke onboardingforløb, således at en ny medarbejder vil få læring, der er tilpasset deres stilling og fagområde. Det gælder i første omgang de tværgående læringsaktiviteter, som koordineres centralt i forvaltningen. Men enkelte fagcentre har også grebet muligheden for at bruge systemet i forhold til deres egen mere monofaglige onboarding.
”Hvert fagcenter har været inde og forholde sig til, hvilke introduktionskurser de forskellige stillingstyper skal modtage. Det er meget specifikt, og tilpasset de enkelte arbejdssteder og stillingsbetegnelser. Dette er blevet lagt ind i plan2learn, så systemet automatisk genkender medarbejderens stilling og arbejdssted, som sender det korrekte onboardingforløb. På den måde slipper fagcentrene for manuelt at holde styr på, at få medarbejderne tilmeldt de rigtige kurser. Den nyansatte medarbejder får et overskueligt samlet program over de tværgående læringsaktiviteter vedkommende skal deltage i” uddyber Titi Mikkelsen.
Den nye onboarding tilgang kan virke som en stor ændring, men for brugerne har det ikke skabt det store postyr. Tværtimod er hele processen gjort meget mere enkel.
”Nyansatte vil automatisk få en mail i deres inbox, hvor de med ét klik får et samlet overblik over deres forløb. Hvis nogle af aktiviteterne i forløbet er e-læring, kan de afspilles direkte i platformen. Andre aktiviteter, som kræver fremmøde, vil enten have en tilmeld-knap, hvor medarbejderen selv kan vælge det hold der passer bedst ind i arbejdet. Ellers vil der være angivet dato/tidspunkt, hvis arbejdsstedet allerede har forhåndstilmeldt medarbejderen i forbindelse med ansættelsesproceduren” fortæller Titi Mikkelsen.