1. Praktik og Informationer
Forbered de lavpraktiske ting, som arbejdstation og IT-adgang, og klargør nødvendige informationer. Få formidlet om væsentlige ændringer i virksomheden, og informer om eventuelle nye mål, samarbejdspartnere eller begivenheder. Det kan også være en god ide at sende nogle af informationerne før de vender tilbage, så medarbejderen ved hvad de kan forvente.
Det er vigtigt at være transparent og tydelig i kommunikationen. Besvar de spørgsmål, som medarbejderen måtte have. Tag en dialog om de forventninger, der måtte være til medarbejderens første uger og måneder.
Du kan anvende diverse kanaler til at kommunikere forskellige emner ud, alt efter hvad det drejer sig om. Det kan være at nogle informationer kan sendes via mail eller intranet, og andre mere omfattende nyheder eller ændringer skal formidles på møder.
Du bør have forståelse for, at det tager tid og tilvænning at vende tilbage. Tag en dialog, hvor medarbejderens feedback og indtryk bliver hørt. Spørg ind til hvilke behov, som de kan have arbejdsmæssigt og mentalt. Derefter kan der laves en plan i fællesskab, som vil hjælpe på de udfordringer som kunne opstå.
Derved kan organisationen og medarbejderen hurtigere blive produktive, og chancen for at beholde en god medarbejder øges. Ved god kommunikation kan du undgå de usikkerheder, som medarbejderen måtte have i forbindelse med deres tilbagevenden.
3. Tilbage til det sociale
Det kan i forlængelse af ovenstående være oplagt at lave en reboarding ”buddy”, som kan hjælpe med at dele erfaringer og informationer. Der kan ligge stor tryghed i at vide, hvem man kan tage fat i og dele usikkerheder med, og kan samtidig styrke det socialt aspekt.
Hjælp medarbejderen med at genfinde kulturen i virksomheden, kollegaer og hverdagen. Dette kan eventuelt gøres ved at lave aktiviteter, som støtter og fremmer dette. Det kan også være at medarbejderen har et specifikt ønske selv.
4. Planlæg træning for nye værktøjer
Det kan være svært at starte hårdt op på de sædvanlige opgaver. Du kan lave en genoptræningplan til nogle af de mere avancerede arbejdsgange, så medarbejderen kan finde formen igen. Det kan også være, at der er nye opdateringer til nogle gamle værktøjer, som kræver at medarbejderen gennemfører et kursus.
5. Evaluer på statusmøder
Du bør løbende holde statusmøder med medarbejderen, hvor der kan snakkes om udfordringer eller gode oplevelser. På denne måde kan du tilpasse forløbet løbende, hvis medarbejderen klarer sig bedre end forventet, eller har oplevet problemer. Dette kunne være at tilbyde yderligere træning, eller springe nogle trin over. Der kan også opstå nogle sociale problemer ved at vende tilbage, som du gør klogt i at lytte til og tilbyde hjælp bedst muligt.