Digital kursusadministration med et LMS

Mange organisationer udbyder kurser til enten medarbejdere eller eksterne kursister, og det kan i mange tilfælde være en ressourcetung proces. Ofte vil en kursusansvarlig medarbejder sidde og tilmelde medarbejdere til kurser én ad gangen. Men hvorfor bruge mere tid og flere ressourcer, end hvad der er allermest nødvendigt?

Med digital kursusadministration vil du automatisere og samle mange af de processer, som du håndterer manuelt, eller i flere forskellige systemer. Efter implementeringen af et learning management system vil du nemlig have én samlet portal, hvor både leder og medarbejder kan tilgå alle arbejdsgange, der omhandler administrationen af kurser.

Sæt strøm til din kursusadministration og få:

✔️ Et samlet overblik, opgavestyring, og automatisk dokumentation af kurser
✔️ Sparet tid, penge og ressourcer ved at automatisere arbejdsgange
✔️ En fælles platform for alle medarbejdere til e-læring, online aktiviteter og fremmøde kurser
✔️ Digital selvbetjening for kursister, instruktører og ledere – lad medarbejderen styre egen læring

Digital kursusadministration giver simpel administration

Flere virksomheder bruger Excel eller lignende programmer til at holde styr på alle deres kurser og dets deltagere, hvilket kræver manuel tilretning ved aflysninger og ændringer. Det er en arbejdsgang, der kan tage meget tid og manuel arbejdskraft. Det er her hvor et LMS vil kunne give dig mest værdi i form af overblik og automatik.

Når du som kursusansvarlig logger ind i et LMS, så vil du blive mødt af en samlet indgang til alle dine arbejdsgange indenfor kurser. Du vil nemt kunne skræddersy et enkeltstående kursus, eller et længere forløb, med alt fra e-læring, fremmødekurser og blended learning. Når der først er lavet et forløb, kan du hurtigt gemme det som skabelon. Derved kan du næste gang spare endnu mere tid i opsættelsen.

Der er også stor værdi at hente som leder, da du altid vil have et lettilgængeligt overblik over dine medarbejderes kompetencer og aktiviteter. Du kan se hvilke kurser dine medarbejdere er i gang med, eller hvilke som de mangler at gennemføre. Herved kan du nemmere planlægge nye kursusforløb, eller lave indsatser i afdelinger som mangler de nødvendige kompetencer.

Kursusadministration med et LMS er den mest effektive strategi til udviklingen af dine medarbejderes kompetencer. Platformen sørger nemlig for, at jeres uddannelsesforløb stemmer overens med organisationens forretningsmål. Du har langt større overblik, og kan altid tage beslutninger ud fra et datadrevet beslutningsgrundlag.

Sæt kursisterne i fokus

Der er som sagt mange fordele for både kursusansvarlige og ledere, men de største fordele vil dog være at hente for kursisterne. Dine kursister vil nemt kunne finde kurser, som de er tilmeldte af deres leder, samt søge nye kurser frem og tilmelde sig med et par enkelte klik.

Alt dette kan ofte gøres fra kursisternes egen side, hvor alle kommende og gennemførte kurser er illustreret. Her kan kursisterne også nemt hente dokumentation af gennemførte kurser, hvis denne er nødvendig for adgang til specifikke arbejdsgange eller redskaber.

Du giver altså dine kursister hjælp til selvhjælp, og giver dem tøjlerne til deres egen videreuddannelse. Dette er en nødvendighed for moderne medarbejdere, både for at forbedre deres kompetenceprofil på arbejdsmarkedet, men også for at dyrke deres personlige interesse. Ja, faktisk så er muligheden for at kunne lære og udvikle sine kompetencer den største faktor, når en potentiel ny medarbejder skal vælge arbejdsplads.

Når du investerer ressourcer i uddannelsen af dine medarbejdere, så er det en investering i fremtiden. Din virksomhed forbereder sig altså på nye behov, udfordringer og krav, som snart vil gøre sig gældende. De fleste virksomheder ønsker at fastholde deres talent, men de færreste investerer i redskaberne til at kunne gennemleve dét mål.

Vil du høre mere?